intermediate shaft (IMS) fejl

Der er ingen tvivl om at konstruktionen af udvalgte motorer øger muligheden for fejl på IMS akslen (intermediate shaft) på mange Porscher. Der er ej heller tvivl om at problemet kan forårsage en havareret motor og en stor afskrivning.

Uanset om man kigger på statistikker eller læser utallige artikler om IMS problematikken så bør man ikke løbe fra logikken. Du kan vælge at ignorerer problematikken og tage chancen, men går det galt så skal du være opmærksom på at det koste en motorrenovation, hvis lejet vælger at svigte dig.

Forskellige IMS lejer (intermediate shaft)

Problemet startede, som sagt, men M96 motoren som jo blev udviklet i år 1997. Modellen strækker sig i forskellige versioner helt frem til 2008 (Tidlig model af M97), hvorefter problemet er permanent løst fra Porsche’s side.

I denne periode forsøgte Porsche sig med 3 forskellige revisioner af konstruktionen omkring IMS lejet. Fra 1999 til 2001 brugte man et leje med to rækker lejekugler (Dog ikke alle i 2000 & 2001). I år 2000 kom M96 motoren også med et leje med en række lejekugler.

I 2006 lavede Porsche igen konstruktionen om således alle blev monteret med et stærkere og bredere IMS leje.

1997 – 1999 Lejer med to rækker kuglelejer (Dual Row IMS Bearing)
2000 – 2001 Lejer med en og to rækker kuglelejer (Single Row og Dual Row IMS Bearing)
2000 – 2008 – Lejer med en rækker kuglelejer (Single Row IMS Bearing)

intermediate shaft - Porsche Engine

Der skal spares!

Da M96 motoren blev udviklet skulle der spares penge, så konstruktionen blev ændret. Porsche placerede kæden til mellemakslen på bagsiden af motoren (Svinghjulssiden). Mellemakslen forbinder krumtappen med knastakslerne på den ene side af motoren. Mellemakslen er “ophængt” i et leje i foreneden af motoren og et leje i bagenden af motoren. Det forreste leje tryksmøres af motorens smøresystem, men desværre gælder det ikke for det bagerste leje.
Visse data er indhentet fra LN Engineering

M96/M97 (2000-2005)

IMS Solution for Single Row IMS MY00-05

IMS Retro kit med opgradering til modellen med tryksmøring, inklusiv leje, flnge m.m. til Porsche M96/M97 årgang 2000 – 2005 med enkelt række kuglelejer (Single Row).

Kittet er udviklet og produceret af amerikanske LN Engineering

M96/M97 (1997-2001)

IMS Solution for Dual Row IMS MY97-01

IMS Retro kit med opgradering til modellen med tryksmøring, inklusiv leje, flnge m.m. til Porsche M96/M97 årgang 1997 – 2000 med dobbelt række kuglelejer (Dual Row).

Kittet er udviklet og produceret af amerikanske LN Engineering

M96/M97 (2006-2008)

IMS Solution for MY06-08 Engines

IMS Retro kit med opgradering til modellen med tryksmøring, inklusiv leje, flnge m.m. til Porsche M96/M97 årgang 2005 – 2007 med forstærket enkelt række kuglelejer (Single Row).

Kittet er udviklet og produceret af amerikanske LN Engineering